Synas på Google gratis | 8 enkla tips som ökar din trafik
Så får du din hemsida att synas på Google, gratis!
Visst litar vi alla på Googles otroliga sökmotor för att hjälpa oss med precis allt i våra liv. Från att bekräfta om det verkligen är Covid-19 vi bär på, till namnet på den TV-skådespelare vi såg i senaste Netflix-serien. Vi kan i princip självdiagnosticera oss själva efter ett par sökningar på världens största sökmotor. Hur skulle vi klara oss utan Google? Men hur får man sin hemsida att synas på Google gratis?
Det är så lätt att tänka på Google som något vi bara använder för att hitta information och vardagsproblem. Men som företag måste du också tänka på hur människor använder Google för att hitta just dina produkter. Det finns flera kraftfulla verktyg till ditt förfogande för att optimera din webbplats till en bra rankingplats i Googles sökmotor. I den här artikeln kommer vi att granska vad dessa resurser är och hur man på bästa sätt använder dem.
Även om den massiva sökmotorn ibland kan kännas som en stor soppa av innehåll, så finns det organiserade system som avgör vilka webbplatser som visas framför andra.
Vi ger dig åtta tips hur du kan få din hemsida att synas på Google gratis. Följ dem och öka din trafik efter bara ett par veckor.
Det vi vill åstadkomma är att lyckas ranka högt på Google organiskt (gratis) eller den naturliga metoden. Dessa är de absolut viktigaste resultaten som visas under annonser i sökresultatet för sökmotorer (se bilden för sökresultat vid sökning på SEO byrå Göteborg nedan).
Dessa resultat kan inte uppnås genom att betala pengar till Google – de uppnås med noggrann och långsiktig optimering av många rankingfaktorer som Google använder när de rankar webbplatser. SEO-optimera din webbplats helt enkelt så att den dyker upp organiskt på Google. Du kan även använda ett PR-verktyg och nyttja deras starka domänranking för att skicka ut ditt skrivna innehåll och publicera pressmeddelanden.
- Skicka din webbplats till Google
- Skapa innehåll för respektive sida som är relevant för den sökfråga användaren ställer
- Placera ut länkar på relevanta sidor
- Välj de relevanta nyckelorden – “short tail” och “long tail”
- Hantera dina metataggar
- Optimera för mobil
- Bevisa att du är lokal
- Page Speed
Såhär gör du för att synas på Google gratis
1. Skicka din webbplats till Google
Du kanske tror att Google är som Scotland Yard, men även de mest kraftfulla härskarna behöver lite hjälp ibland. Medan din webbplats oundvikligen kommer att hittas någon gång av Google-bots som ständigt genomsöker webbinnehållet, kan du vidta några åtgärder för att påskynda processen. Det första steget är att ge Google snabba insikter om att du existerar genom att skicka din webbplats till Google. Du kan göra detta genom att skicka över din webbplatskarta till Google Search Console. (Och om du inte är säker på hur du kommer igång, har vi den fullständiga guiden till GSC här). Det är den tekniska motsvarigheten till att vinka hej och ge Google lite knuff för att påskynda indexeringen av din webbplats. Och om du känner för att “hålla upp, vad är en webbplatskarta?” Kan du vara lätt att veta att när du väl har kopplat din domän till Wix SEO Wiz kommer systemet att skicka in din till Google, utan att du ens behöver att lyfta ett finger. Sanna vänner låter inte andra vänner inte vara i topp-SEO-form.
Behöver du extrafart i din ranking? Kontakta vår SEO konsult!
Resultat efter sökning på:
“SEO Byrå Göteborg” eller
“SEO Byrå” när du befinner dig i Göteborg.
2. Skapa innehåll som är värt en första plats
Kvaliteten och längden på ditt sidinnehåll är en starkt avgörande faktor för vilken ranking Google kommer kunna ge dig.
Webbplatsens sidor ska vara fulla av unik och användbar information som kommer att gynna din ideala kund eller klient. Ju längre och förklarande desto bättre, så länge det är av hög kvalitet. Sträva efter att hjälpa din målgrupp genom att skapa kvalitetsinnehåll som de vill konsumera. Kontakta vår marknadsföringskonsult för mer information om kvalitativt innehåll.
Nu kan du också skapa AI-genererat innehåll med Chat GPT. Gå vår utbildning så lär du dig bemästra verktyget och effektivisera din arbetsdag.
3. Länkbygge (Link building)
Ett annat sätt att skapa sig en bättre placering är att få andra att länka (rekommendera) innehållet på din webbplats. Har du vänner med företag, bloggar eller övriga webbplatser som kan vara relevanta för ditt innehåll. Be dem länka till dig. Har du en vän som säljer kaffekoppar och du själv erbjuder fantastiskt kaffe så är det en perfect match. Då kan ni dela varandras länkar.
När Googles bots når de länkarna är det en tydlig signal för dem att gå direkt till din webbplats och söka igenom den.
Men om du inte har så många vänner som äger eller underhåller webbplatser så kan du hjälpa dig själv istället. Du kan skicka Google bots till din webbplats genom att publicera webbadressen i alla dina sociala medier och övriga onlinesammanhang för din bransch eller ditt geografiska område.
Skapa en motorväg där Google kör vänsterfil till din fantastiska webbplats.
Enkelt förklarat, om andra webbplatser länkar till din, särskilt större webbplatser som har innehåll som rör din, kommer Google att ranka din webbplats högre. Punkt!
4. Nyckelord - "Short tail" och "Long tail"
Nyckelord i sidinnehåll – Om de nyckelord som du riktar dig till verkligen visas på din webbplats i sidans text och rubriker kommer du självklart att rankas bättre för dessa nyckelord.
Men vad är nyckelord och varför ska du bry dig? Bra sökord är vanligtvis tre till fem ord långa fraser som en person kan söka för att hitta en tjänst/produkt som din. De är viktiga, för när det finns en matchning mellan orden som folk skriver i sökrutan och de innehållet du har på din webbplatsen är chansen stor att du får en bra placering. Men var försiktig med “Keyword stuffing” på din sida. För många år sen var det en teknik som fungerade alldeles utmärkt men är idag helt föråldrad och kommer bara att skada din ranking nu. Tänk på att alltid skriva ditt innehåll för människor, men ha Google i åtanke. Använd inte nyckelorden för ofta. Om du är osäker, håll det naturligt.
Testa själv nästa gång du får en tanke och ska Googla. Hur många sökord använder du?
Ofta letar vi efter svaret på en mycket specifik fråga.
”Hur är vädret idag?”
”Vilken ugnstemperatur ska jag baka äppelkaka i?”
”Hur får jag min hemsida att synas på Google?”
Dina potentiella kunder är inte annorlunda. Föreställ dig vad din urtypiske kund skulle Googla för att hitta dig!
När du har undersökt lite nyckelord för att räkna ut de gyllene fraserna som oftast söks, är ditt jobb att strö över dem i ditt innehåll och din SEO-inställning för att låta Google veta att det är din sida som innehåller de magiska svaren. Sökmotorn älskar att peka sina användare i rätt riktning, så att göra dina sökord så detaljerade som möjligt hjälper dem att göra just det.
5. Meta-taggar
Det är inte lätt att förtjäna Googles uppmärksamhet för din webbplats. En viktig rankingfaktor är att fylla i din webbplats metataggar med relevanta beskrivningar av innehållet på sidan.
Den blå bokstäverna är metatiteln eller SEO-titeln, och den korta texten i svart under den kallas metabeskrivningen. Den här texten visas endast i sökresultatet och det ska vara en tydlig och kortfattad beskrivning av innehållet på din sida. Det kommer vara avgörande för att övertyga webbläsare att din sida ger bäst svar på sökfrågan.
Och som alltid, glöm inte att väva in dessa nyckelord här för att fånga Googles ögon!
6. Think mobile
Mobila enheter står nu för ungefär hälften av all global trafik online.
Och vem av oss vill kika på en dåligt anpassad sida med bilder och texter man får zooma in och ut på?
Google vill hålla sina användare nöjda, så att erbjuda besökare en mobilvänlig webbplats är ett måste!
Viktig rankingfaktor när Google avgör vem och vilka sidor som kommer att visas överst i sökresultaten.
Överväg att dölja en del information för mobila enheter som t.ex. Menyalternativen eller knappar som leder till ditt företags historia och blogg till förmån för att centrera ditt erbjudande och vanliga frågor om frakt.
Hur snabbt och smidigt din webbplats underlättar för en person som kommer fram till lösningen på sitt problem via mobilen kommer att göra underverk för hur användarna tänker på dig (och även Googles betyg).
7. Local SEO
Är du en företagsägare med en lokal kundkrets inom ett par km?
Inom SEO-världen finns det ett område som kallas för “lokal SEO”. Där hjälper Google specifika sökare till lösningar i deras geografiska närområde. Varför är detta viktigt då?
I huvudsak kommer de flesta att vända sig till Googles sökruta för att hitta det företag/produkt de letar efter innan de tar en promenad ner längs Avenyn. Google My Business är svaret på denna verklighet. Det är en katalog över företagsförteckningar som fyller det som visas på Google Maps. Det visas i det lokala paketet (den kartan och tre affärsalternativ som visas högst upp i sökningar med en specifik plats).
Hur exakt hjälper den här lokala specifikationen ditt företag lättare att hitta? Förutom nyckelord är det bara ett sätt att antyda till Google att ditt företag kommer att vara ett kvalitetsresultat att föreslå sina användare. Låt oss till exempel säga att du är ägare till ett café som heter “Bryggcafé i Göteborg.” Om en potentiell klient som letar efter ett café och söker efter “caféer Göteborg” har din webbplats större chans att dyka upp eftersom ditt företag svarar på båda “vad” och “var” i deras sökning.
För att börja dra nytta av den här tjänsten, gör anspråk på ditt företag och fyll i din profil med all relevant information, inklusive: namn, adress, telefonnummer, webbplats, öppettider, plats och mer.
8. Page speed
En webbsida ska ladda snabbt på alla enheter. Långsamma laddningssidor kan påverka din ranking på Google negativt. Ingen gillar att vänta flera sekunder tills någon webbplats laddas. Du kan genomföra ett gratis sidhastighetstest på en av världens mest kända hastighetssiter, Gtmetrix. Kika även på Google Page Speed och jämför med mobil enhet.
Summering
Att synas högt på Google gratis i det organiska söket ställer en del krav på dig. Du behöver ha tiden som krävs för att hinna optimera webbplatsen och du kostar ju själv pengar i form av din lön.
De tipsen vi delar är grundläggande enkla faktorer som kan göra stor skillnad i ditt arbeta att synas mer på Google.
Känner du att det är övermäktigt så rekommenderar vi att du tar hjälp så du inte tappar potentiella kunder.
Glöm inte att 93% av alla aktiviteter online börjar med ett sök.
Behöver du en SEO konsult för att synas mer?