SEO företag
10 skäl till varför ditt företag verkligen behöver SEO
SEO är viktigt för större sökbarhet och synlighet, men erbjuder mer verkligt värde än så. Här är 12 skäl till varför ditt företag behöver SEO för att ta sitt varumärke till nästa nivå.
Många varumärken och företag vet (eller tror att de vet) att de behöver SEO för sina digitala egenskaper och de fördelar de får av att SEO-arbetet genomförs för deras räkning. SEO kommer säkert att förbättra webbplatsens övergripande sökbarhet och synlighet, men vilket annat verkligt värde erbjuder den?
Varför är SEO så viktigt? Vi påvisar 12 skäl som bör ge viss klarhet, oavsett bransch eller affärsstorlek, till varför företag behöver SEO för att ta sitt varumärke till nästa nivå.
Organisk sökning är oftast den primära källan till webbplatstrafik
Organisk sökning är en stor del av de flesta företagens webbplatsprestanda, liksom en viktig del av köparens digitala resa och i slutändan får användare att slutföra en konvertering. Som (förhoppningsvis) alla marknadsförare vet äger Google en betydligt större del av sökmarknaden än konkurrenter som Yahoo, Bing, Baidu, Yandex, DuckDuckGo och många andra. Det betyder inte att alla sökmotorer inte bidrar till varumärkets synlighet. Men Google äger cirka 75 procent av den totala sökmarknaden. Det är den tydliga ledaren och därför är dess riktlinjer viktiga att följa.
Men de återstående 25 procenten av marknaden som ägs av andra sökmotorer är uppenbarligen också värdefull för varumärken. Google, som är den mest besökta webbplatsen i världen råkar också vara den mest populära e-postleverantören i världen (med mer än 1 miljard användare). För att inte tala om YouTube är den näst största sökmotorn. Vi vet att en klar majoritet av världen som har tillgång till internet besöker Google minst en gång om dagen för att få information. Att synas högt i sökningar på ditt företags tjänster och produkter på en pålitlig resurs som Google och andra sökmotorer kommer alltid att fungera till ett varumärkes fördel. En SEO byrå hjälper dig med kvalitativ SEO och en högkvalitativ webbplats.
SEO bygger förtroende och trovärdighet
Målet med varje erfaren SEO taktik är att skapa en stark grund för en vacker webbplats med en ren och effektiv användarupplevelse. Som lätt kan upptäckas i sökningen tack vare varumärkets förtroende och trovärdighet och dess digitala egenskaper.
Många element går in i att etablera auktoritet angående sökmotorer som Google. Förutom de faktorer som nämns ovan, plussas auktoritet ihop över tiden som ett resultat av faktorer som:
– Kvaliteten på inkommande länkar (Backlinks)
– Positivt användarbeteende
– Optimerade element och innehåll på sidan
Utmaningen är att det är omöjligt att bygga förtroende och trovärdighet över en natt – precis som i det verkliga livet. Auktoritet intjänas och byggs över tiden. Att etablera ett varumärke som en auktoritet kräver tålamod, ansträngning och engagemang, men förlitar sig också på att erbjuda en värdefull kvalitetsprodukt eller -tjänst som gör att kunder kan lita på ett varumärke.
Bra SEO innebär också en bättre användarupplevelse
Alla vill ha bättre organisk ranking och maximal synlighet. Få inser att optimal användarupplevelse är en stor del av att komma dit.
Google har lärt sig hur man tolkar en gynnsam eller ogynnsam användarupplevelse, och en positiv användarupplevelse har blivit ett avgörande element för en webbplats framgång. Ett tydligt exempel på att bygga en stark användarupplevelse är hur Google har blivit mer och mer en svarsmotor som erbjuder de eftertraktade uppgifterna direkt i SERPen (sökmotorresultatsidor) för användare.
Syftet med det är att erbjuda användarna den information de letar efter i färre klick, snabbt och enkelt. Kvalitet SEO innehåller en positiv användarupplevelse som utnyttjar den för att fungera till ett varumärkes fördel.
Lokal SEO innebär ökat engagemang, trafik och omvandlingar
Med den ökande och växande dominansen av mobiltrafik har lokal sökning blivit en grundläggande del av små och medelstora företags framgång.
Lokal SEO syftar till att optimera dina digitala egenskaper för en viss närhet, så att människor kan hitta dig snabbt och enkelt och placera dem ett steg närmare en transaktion. Lokala optimeringar fokuserar på specifika städer, regioner och till och med stater för att skapa ett livskraftigt medium för varumärkets meddelanden på lokal nivå.
SEO-experter gör detta genom att optimera varumärkets webbplats och dess innehåll, inklusive lokala citat och bakåtlänkar, samt lokala listor som är relevanta för den plats och affärssektor ett varumärke tillhör. För att främja engagemang på lokal nivå bör SEO-specialister optimera ett varumärkes Knowledge Graph-panel, dess Google My Business-lista och dess sociala medieprofiler som en början. Det bör också läggas stor vikt vid användarrecensioner på Google såväl som andra webbplatser som är viktiga i din bransch.
SEO påverkar köpcykeln
Kunderna gör sin efterforskning på Google idag. Det är en av de största fördelarna med internet ur ett köparperspektiv. Att använda SEO-taktiker för att kunna vidarebefordra dina meddelanden för bra erbjudanden, banbrytande produkter och / eller tjänster, och vikten och pålitligheten av det du erbjuder kunder kommer att vara en game changer.
Det kommer också utan tvekan att påverka köpcykeln på ett positivt sätt när det görs rätt. Varumärken måste vara synliga på de platser där kunder söker efter information. Lokal SEO förbättrar synligheten och låter potentiella kunder hitta svaren och de företag som tillhandahåller dessa svar.
Best Practices för SEO uppdateras alltid
Det är fantastiskt att ha SEO-taktik implementerad på ett varumärkes webbplats och över dess digitala egenskaper, men om det är ett kortsiktigt engagemang (budgetbegränsningar etc.) och webbplatsen inte utvärderas konsekvent över tiden kommer den att nå en tröskel där det inte längre kan förbättras på grund av andra hinder. Sökvärlden utvecklas kontinuerligt med större uppdateringar årligen (Core web vitals juni 2021) vilket kräver konstant övervakning för att förändringar ska ligga före konkurrenterna och förhoppningsvis på sidan 1.
Att vara proaktiv och övervaka större algoritmförändringar kommer alltid att gynna varumärkena som gör det. Vi vet att Google gör tusentals algoritmändringar per år. Faller ni för långt efter, kan det bli extremt svårt att komma tillbaka. Ett SEO företag hjälper till att undvika det.
SEO är mer prisvärd marknadsföring
Visst kostar SEO pengar. Alla de bästa marknadsstrategierna kostar pengar, eller hur?
Men SEO är relativt billigt i den stora marknadsmixen, och utdelningen kommer sannolikt att vara betydande när det gäller företagets slutresultat.
Detta är inte en marknadsföringskostnad; Det är en riktig affärsinvestering!
En bra SEO-implementering kommer att ge dig värdefull trafik i många år framöver. Och som de flesta saker i livet blir det bara bättre med mer uppmärksamhet.
Allt du investerar i innehållskapande kommer du alltid ha nytta av i framtiden.
Ett ex. på ett SEO-projekt med en fönstertillverkare vi arbetar med. I december 2020 skapade vi en artikel “Vad kostar det att byta fönster”. Sidan driver mest trafik av alla 6 månader senare. Över 1000 besökare per månad och strax över 80 konverteringar. På 6 månader!
Sidan kommer driva värdefull trafik och försäljning i många år framöver för vår kund.
SEO är en långsiktig strategi
Kvalitativt SEO-arbete kommer att få en märkbar inverkan under det första året av åtgärder som vidtas, och många av dessa åtgärder kommer att ha en inverkan som varar i flera år.
När marknaden utvecklas, ja, det är bäst att följa trenderna och förändringarna noga. Men även en webbplats som inte har implementerat en uppsjö av intensiva SEO-rekommendationer, så kommer den att förbättras från grundläggande SEO-metoder som används på en trygg webbplats med en bra användarupplevelse. Och ju mer SEO-tid, ansträngning och budget som investeras, desto bättre och längre står en webbplats stark och en värdig utmanare på sin marknad.
SEO ger nya möjligheter
Högkvalitativ SEO kommer alltid att hitta ett sätt att upptäcka och utnyttja nya möjligheter för företag att inte bara upptäckas utan att skina.
“För att kunna erbjuda SEO av högsta kvalitet till företag behöver du en konsult eller byrå som andas ditt varumärke och förstår er vision och värderingar.”
Det är det enda sättet att verkligen kunna marknadsföra ett företag med den passion och förståelse som krävs.
Ju mer och bättre införstådd en byrå eller konsult är, desto större är möjligheterna att det kommer att hjälpa företaget att blomstra.
Om du inte är (högt upp) på sida 1, så vinner du aldrig klicken
Det är ingen hemlighet i SEO-världen att om du inte är på sida 1, så kommer du troligen inte att att få särskilt mycket trafik och kunder från den organiska sökningen.
En nyligen genomförd studie visar att de tre första organiska sökpositionerna resulterar i nästan 75 procent av alla klick.
Att implementera en stark SEO av hög kvalitet på företagets webbplats kommer alltid att vara till nytta för företagets marknadsföringsinsatser.
SEO anses vara en avgörande del för ett företags webbnärvaro idag, särskilt eftersom tillgänglig data och konkurrerande konkurrens fortsätter att öka och växa.