Öka konverteringsgraden med chatt
Därför ökar en chattfunktion konverteringsgraden
Vill du öka konverteringsgraden på din hemsida är chatt på din webbplats lika självklar som en receptionist i en reception och en säljare i butik. Chatten möter varje besökare som kommer in på din hemsida och uppmärksammar personen om att “vi finns här om du behöver hjälp”. Ska du lägga massor av tid och energi på SEO för att driva en himlans massa konverteringar till din hemsida, är det väl av yttersta vikt att du behåller dem på sidan? Led in dem med SEO men öka konverteringsgraden med livechat! Studier tyder på att 40% av alla hemsidebesökare förväntar sig att det finns en chatt för att få direktkontakt med företaget. Och att konverteringsgraden på din hemsida ökar med hela 8 % bara för att besökaren ser att du erbjuder en chatt som kontaktväg. För att en hemsida som göra allt för att “gömma” sina kontaktvägar för kunder kommer att straffa dem med lägre konverteringsfrekvens och högre bad-will hos besökarna. Vad för seriöst intryck ger det om ett företag döljer alla kontaktvägar för sina kunder? Klicka här för Sveriges bästa kunchatt.
Det vi vill åstadkomma är att lyckas ranka högt på Google organiskt (gratis) eller den naturliga metoden. Dessa är de absolut viktigaste resultaten som visas under annonser i sökresultatet för sökmotorer (se bilden för sökresultat vid sökning på SEO byrå Göteborg nedan).
Dessa resultat kan inte uppnås genom att betala pengar till Google – de uppnås med noggrann och långsiktig optimering av många rankingfaktorer som Google använder när de rankar webbplatser. SEO-optimera din webbplats helt enkelt så att den dyker upp organiskt på Google.
Hur du ökar konverteringsgraden med chatt
Med en kundchatt i din webbshop eller e-handel, oavsett om du säljer B2B eller B2C, gör att du i realtid kan påverka vad din besökare handlar i kassan. Och således även öka antalet konverteringar på sajten och din konverteringsgrad.
När en kund chattar med dig om en produkt den tänker köpa eller funderar på att köpa, kan du precis som du gör i ett kundmöte IRL, göra en behovsanalys på vad kunden är ute efter och få den att konvertera. Kund chattar med dig på hemsidan:
– Hej, jag är ute efter en vinterjacka, kan du hjälpa mig!
– Hej, självklart kan jag hjälpa dig! När ska du använda vinterjackan?
– Jag har hund, så behöver något riktigt varmt.
– Jag förstår, då kan jag också tänka mig att det är viktigt att vinterjackan är vattentät – tänker att som hundägare är man ju ute i ut och skur! Vill du att den ska vara vattentät?
– Ja, absolut.
– Då rekommenderar jag en vinterjacka som har tejpade sömmar, minst 5.000 vattenpelare och god andningsförmåga.
– Okej, vilka jackor har över 5.000 vattenpelare?
– Didriksson, Peak och Everest har flera modeller som har över 5.000 vattenpare.
– Är det en lång eller kort vinterjacka du är ute efter.
– Jag vill ha en jacka som går ner en bra bit under rumpan, men max till knäna.
– Vilken storlek har du vanligtvis och hur lång är du?
– 175 storlek M/40
– Okej, jag har två alternativ för dig – Parkasen från Didriksson som är varm (-15 grader) och 8.000 vattenpelare eller Everest Parkas som är varm (-10 grader) och 5.000 vattenpelare.
– Tack.
– Finns det någonting mer jag kan hjälpa dig med?
– Är det något jag ska tänka på med skötseln av jackan?
– Ja, innan första användningen rekommenderar jag en impregneringsspray – länk här – som du sprayar på innan första användning. testa på en dold yta först med ca 20 cm avstånd från tyget. (Kund lägger impregneringsspray i varukorgen)
– Tack.
– Tack för en trevlig chatt, ha en riktigt fin dag!
Slutsatsen av den här kundchatten är: Kunden har fått personlig hjälp och fått en rekommendation anpassad till sitt behov. Säljaren i chatten har gjort en behovsanalys på kunden och ställt relevanta frågor för att kunden ska känna sig trygg och “övertygad” till sitt köp. En konvertering sker. Säljaren har med största säkerhet gjort kunden nöjd med sin produkt då den blivit rekommenderad en produkt som når kundens krav. Säljaren har merförsälja en produkt som kunden annars inte hade köpt. Upsell är service. För det är service att ge kunden rätt produkt för sitt behov och ge kunden rätt förutsättningar att sköta om sin produkt.
Hur en livechat kan öka din konverteringsfrekvens
Om du vill öka konverteringsgraden på din sajt är det viktigt att du besvarar alla dina besökares tänkbara frågeställningar. Oavsett om det handlar om att köpa någonting i din e-handel eller om att fylla i ett kontaktformulär på din företagssida, är det lika viktigt att du besvarar alla dina besökares tänkbara frågeställningar.
Och det kan du göra i realtid, i en chatt. Hittar inte besökaren svaret på sin fråga, kommer den med största sannolikhet att lämna hemsidan och inte konvertera. Med chatten kan du öka närvaron hos din webbplatsbesökare och enkelt svara på besökarnas frågor.
Alla svar tar ju kunden närmare ett köpbeslut eller en konvertering. Har du längre säljprocesser är även chatt ett bra verktyg för dig för att korta kunders researchprocess rejält. För att många gånger besöker en kund din hemsida flera gånger, i flera månaders tid, för att göra sin research om din produkt/tjänst är rätt för dem. För att sedan kanske konvertera.
Kan du då istället fånga din besökare precis när den är inne och kikar på din hemsida, kan du bespara flera veckors research. Det är många frågor du kan avhandla i en chatt. Och det är många köpbeslut du kan påverka i en chatt. En chatt på hemsidan kan helt enkelt öka konverteringsgraden.
Vem ska ha en kundchatt på sin hemsida?
Alla som har en hemsida med 1+ besökare borde ha en chatt. För oavsett om du har få eller flera besökare på hemsidan, är det av yttersta vikt att du har hög närvaro hos dem och visar dig tillgänglig.
Med chatten kan du ställa in när chattfönstret med en hälsningsfras ska pushas upp för besökaren. T.ex en besökare som varit inne på startsidan i 10 + sek får ett personlig meddelande via chatten:
– Hej och välkommen till Företaget AB! Jag finns här för dig om du behöver hjälp.
Alla som besöker hemsidan som har en fråga eller ett syfte att hitta svar på en frågeställning, kommer med största sannolikhet att ställa sin fråga till den kompetenta agenten i chatten. Det sägs att nätbutiker har över 1000% fler besökare i butiken än i en fysisk butik. Och de som besöker webbshopen har också lättare att lämna butiken – se då till att få dem att stanna och konvertera! B2B-företag borde ha en chatt för att öka antalet konverteringar.
B2C-företag borde ha en chatt för att öka konverteringsgraden. Offentlig verksamhet borde ha en chatt för att öka konverteringarna. Har du en målgrupp som har frågor, borde du ha en chatt. Det visar på service-mind, tillgänglighet, närvaro och personlig omtanke till alla dina besökare. Letar du efter en bra leverantör av chatt för din hemsida? Kontakta ImBox och få en demo om kundchatt!