Vad är Growth Hacking?
Growth Hacking
Growth Hacking är ett övergripande begrepp för strategier som enbart fokuserar på tillväxt. Det används oftast av moderna, trendiga och nystartade företag som behöver massiv tillväxt på kort tid med en liten budget.
Målsättningen med Growth Hacking är i allmänhet att anskaffa sig så många användare eller kunder som möjligt samtidigt som man spenderar så lite pengar som möjligt.
Uttrycket är bara fem år gammalt och kommer från Sean Ellis som myntade termen “Growth Hacking” när han skapade en ny arbetsbeskrivning.
Sean Ellis behövde någon som skulle ha ansvaret för att få företaget att växa . Han gick igenom hundratals ansökningar och alla beskrev hur duktiga marknadsförare de var. Men en renodlad marknadsförare kunde inte göra det här jobbet.
Sean Ellis letade efter en person vars enda fokus skulle vara tillväxt. Utmaningen med nystartde bolage är att de måste ofta använda analytiska, billiga, kreativa och innovativa metoder för att öka företagets omsättning och kunder. Det är det enda som en growth hacker gör.
Vad är en Growth Hacker?
En Growth Hacker är en person som använder kreativa och kostnadseffektiva strategier för att hjälpa företag att skaffa och bibehålla kunder. Ibland kallas Growth Hackers även för Growth Markerters, men de är inte bara marknadsförare. Alla som är involverade i en produkt eller tjänst, inklusive produktchefer och ingenjörer, kan vara en Growth Hacker. Growth Hackers är oftast personer med en stor nyfikenhet och ett stort intresse för siffror och analys.
En Growth Hackers enda fokus är strategier för att få verksamheten att växa. De analyserar, prioriterar och testar innovativa tillväxtstrategier för att se vad som fungerar.
Den ideala Growth Hackern vet hur man arbetar för att prioritera tillväxt, identifierar kanaler för kundförvärv, mäter framgång och kan skala upp där de ser potential i tillväxt.
Hur Growth Hacking fungerar?
För varje företag handlar det om att ta reda på varför du växer och leta och analysera vilka åtgärder som får det att ske.
Många företag arbetar för att öka medvetenheten om deras erbjudande som en viktig del av deras Growth Hacking. Hur som helst är poängen att locka till sig trafik och besökare, förvandla dina besökare till kunder och behålla dessa kunder och hålla kunderna nöjda.
Hur startar man att arbeta med Growth Hacking?
Såhär kan ett företag komma igång med Growth Hacking!
Skapa din första produkt eller erbjudande och testa för att se om människor vill ha den och är villiga att betala för den. Detta hjälper dig att samla in data så att du förstår dina viktigaste “personas” och kan inrikta dig mot Growth Hacking-strategier. Uppdatera din produkt/tjänst med jämna mellanrum och fortsätt att ta till dig och be om kundfeedback så att du alltid vet om du är på rätt spår. Samtidigt marknadsför du din produkt/tjänst för att främja fortsatt tillväxt och spåra framgången för dessa resultat.
A/B-testa dina åtgärder och använd flera olika konverteringsoptimerade åtgärder för effektiv Growth Hacking.
Strategier för Growth Hacking
De flesta strategier för Growth Hacking faller inom 3 huvudområden:
– Content Marketing (Innehållsmarknadsföring)
– Produktmarknadsföring
– Annonsering
Beroende på vilken taktik du vill använda kan Content Marketing (innehållsmarknadsföring) vara ett “billigt” sätt att sprida ryktet om din produkt.
Content Marketing aktiviteter kan vara:
– Att starta en blogg och skapa värdefullt, delbart innehåll
– Gästblogga
– Skapa innehåll till sociala medier
– Skriva e-böcker
– Starta en podcast
– Köra webinarier
– Löpande tävlingar och giveaways
– Få bloggare/youtubers att recensera din produkt
– Gå med i relevanta forum, grupper och subreddits
– Influencer-marknadsföring
– Använda e-postmarknadsföring för att skapa en starkare relation till prenumeranterna och användarna
– Förbättra synligheten för innehåll med SEO (Läs om hur du syns på Google här)
Growth marketers kan också använda annsonsering i sociala medier ocg Google och betala per klick (PPC) för att marknadsföra sina affärer.
Ett par av de mest välkända exempel på lyckad Growth Hacking
Ett par av de mest välkända exemplen på framgångsrika growth hacking-kampanjer är:
– Dropbox. Dropbox belönar alla befintliga användare med att bjuda in nya användare i utbyte mot ytterligare lagring.
– Hotmail, som bifogade en rad till varje utgående e-postmeddelande som uppmuntrade människor att registrera sig för ett nytt konto.
– AirBnB, som använde Craigslist för att hitta och marknadsföra till människor som letade efter prisvärt boende.