DIGITAL KRISKOMMUNIKATION
Digital Kriskommunikation - Checklista
Det här digitala kriskommunikationsunderlaget är framtaget för att hjälpa företag kommunicera på ett mer effektivt sätt i sina ägda kanaler, under en allvarlig kris.
Dedikerad till min min vän, som fick reda på att hen fick sparken via Aftonbladets uppdateringar om Coronautbrottet.
Under en kris
Ställ er följande frågeställningar internt:
- Vad räknas som en kris för ert företag?
- Hur omfattande blir krisen?
- Hur tar ni del av mer information om krisen?
- Hur ska ni hålla er uppdaterade?
- När bör krisplanen aktiveras?
KRISKOMMUNIKATIONSPLAN
Börja med att sätta en tydlig kommunikationsplan!
Vem och vilka ska kommunicera?
Utse en ansvarig kriskommunikatör (auktoritet) med fullt mandat från VD att ta beslut om er interna och externa kommunikation.
Hur ska vi kommunicera?
Se till att anställda får informationen först!
Uppdatera er webbplats med er senaste information tillsammans med de kanaler ni är aktiva i, samt skicka ut pressmeddelande till berörda kunder, samarbetspartners, etc.
Vad ska vi kommunicera?
Omfattande kriser ska tas på yttersta allvar. Visa och tala om att ni tar ansvar och gör allt i er makt för att hindra, reparera och åtgärda den kris som huserar!
När ska vi kommunicera?
Även om ni för tillfället inte har mer information är det viktigt att meddela att ni gör allt ni kan för att kunna bistå med mer information.
Hur ofta ska ni uppdatera?
- Informera regelbundet om hur ni arbetar med att lösa krisen. Även om ni inte har någon ny information så är det viktigt att visa på tillgänglighet och empati.
- Uppdatera vart ni är just nu och vilka åtgärder ni tillämpar för att lösa krisen från ert håll. Att visa på handlingskraft ger en bild av att ni är att räkna med!
- Fortsätt uppdatera med relevant information om krisen men även kombinerat med saklig, upplyftande och ödmjukt innehåll som visar på hög närvaro och kundkommunikation i sociala medier.
På kinesiska består ordet kris utav två tecken. Det ena står för fara och det andra står för möjligheter.
Spara på mer auktoritet
När en stor omfattande kris inträffar och ni utsätts för tuffa utmaningar, är det effektivt att kunna ta till en ny nivå av auktoritet.
Låt er utsedda kriskommunikatör sköta all kommunikation och leda sin arbetsgrupp.
Men ni behöver också spara ett extra ess i rockärmen.
En högre instans som ger tyngd och auktoritet när det behövs, t.ex “Vi har nu tillsatt en omfattande krisgrupp som kommer arbeta med det här frågorna.. för att uppnå det här..” eller att företagets VD kommer in och ger sin samlade bedömning av situationen.
De vanligaste misstagen företag gör under en kris
- Ingen krisplan
- Organisationen vet inte hur de ska agera
- Ansvariga vägrar kommentera
- Tystnad utåt
- Skyller ifrån sig
- Beskyller media för häxjakt
- Visar inget ansvar
Framgångsfaktorer under en kris
Ta ansvar och visa på handlingskraft
“Vi tar fullt ansvar för den skada som uppstått och kommer åtgärda felet i de berörda fabrikerna med start i början av nästa vecka.”
Erkänn misstagen ni begått
“Vi gjorde fel och ber om ursäkt för det!
Vi kommer att rannsaka oss själva och dra lärdommar av det här samtidigt som vi kommer åtgärda och se över våra rutiner för vår hantering av personuppgifter.”
Ta ett samhällsansvar
Vad kan ert företag hjälpa till med?
Köpa mat till behövande?
Skänka kläder?
Bistå eller stötta inköp av medicinsk utrustning?